V avtomobilski zgodovini najdemo tudi takšne posameznike, ki
so jih avtomobili zanimali kakor lanski sneg in so v tem poslu videli samo in
edino - visok dobiček. Med njimi je vsekakor najbolj znan Alexandre Darracq
(1855–1931) po rodu Bask in rojen v mestu Bordeaux, ki ga danes vseeno prištevamo
med pionirje avtomobilske industrije. Nikoli ni maral avtomobilov, nikoli v
življenju ni sedel niti v enega, da bi se vozil z njim a jih je izdeloval in
uspešno ustanavljal podjetja od katerih sta dva še danes prisotna na trgu in
čeprav ni imel izobrazbe v bančništvu ali poslovanju je vseeno eden
najuspešnejših industrialcev v avtomobilski zgodovini. V avtomobilski
industriji je videl edino "gos, ki nese zlata jajca" kot je za
življenja dejal nekemu prijatelju.
Po osnovnem poklicu tehnični risar si je znanje pridobil v
tovarni "Arsenal" iz mesta Tarbes ter se kasneje zaposlil v tovarni
"Hurtu" kot oblikovalec šivalnih strojev. Šivalni stroj, ki ga je
oblikoval, je dobil zlato medaljo leta 1889 na veliki pariški svetovni razstavi.
Vendar tovarna "Hurtu" ni izdelovala samo šivalne stroje, izdelovala
je tudi dvokolesa in avtomobile kjer se je mladi Alexandre seznanil z njihovo
izdelavo in videl v tej proizvodnji način kako si pridobiti osebno bogastvo s
pravilnim vlaganjem v proizvodnjo in s posluhom za kupca.
Darracq zapusti povprečno plačano delovno mesto tehničnega
risarja ter si z denarjem, ki ga je dobil za nagrado ustanovi lastno delavnico
za izdelavo dvokoles z imenom "Gladiator Cycle Company" leta 1891 in
pot do izjemno uspešnega poslovneža se je pričela.
Uspešno delavnico je z
velikim dobičkom prodal leta 1896 Adolphe Clementu
in pričel vlagati v lastno
proizvodnjo motornih vozil zato v ta namen istega leta v kraju Suresnes v
bližini Pariza ustanovi lastno podjetje z imenom "Automobiles Darracq S.A."
in prične z izdelavo motornega kolesa po licenci Millet
Millet je bil znan po tem, da je kot prvi za svoja motorna
kolesa uporabljal pnevmatike (ne trdo gumo nanešeno na železni obroč) in za
pogon uporabljal rotacijski petvaljnik. Kmalu njegovo proizvodnjo zamenja prav
tako z licenčno izdelavo električno gnanih kočij (avtomobilov) znamke "Brougham"
To proizvodnjo leta 1898 zamenja z izdelavo - zopet po
licenci - motornih triciklov znamke Léon Bollée, ki se je izkazala za popoln
neuspeh.
Kot je nekoč dejal, je to bilo prvič in zadnjič, da je vrgel proč
10.000 £ - toliko je namreč plačal za odkup licence. Tricikli so imeli problematično upravljanje, pet stopenjski jermensko gnani
menjalnik je bil popolnoma zgrešene konstrukcije, vožnja z njimi neudobna -
skratka, Darracq je hitro prenehal z njihovo izdelavo in se odločil, da prične
z lastnimi avtomobili leta 1900, da bi svoj prvi avtomobil predstavil javnosti
leto dni kasneje. To je bil Darracq 6 1/2 HP katarega je konstruiral Paul
Ribeyrolles in je za pogon uporabljal 785 kubični motor z rotacijskimi ventili.
V svoji tovarni je Darracq zaposloval izključno vrhunske
inženirje in sposobne delavce, ki jih je povrh vsega tudi odlično plačeval za
njihovo delo - v njegovi tovarni je delavec v proizvodnji zaslužil deset
francoskih frankov na uro - kar je bilo vse prej kot malo denarja. Kmalu
njegovi avtomobili postanejo pojem zanesljivosti in preprostosti ter imajo med
kupci visok ugled. Zaradi ugleda znamke in zanimanja za njegove avtomobile je
Darracq že leta 1903 obvladoval kar 10% francoskega avtomobilskega trga s
svojimi različnimi modeli avtomobilov.
Leta 1902 se Darracq odloči za sodelovanje z nemškim
proizvajalcem avtomobilov Opel in vse do leta 1907 v Nemčiji tovarna Opel
izdeluje avtomobile z oznako - Opel-Darracq. Zakaj so prekinili sodelovanje,
Darracq ni nikoli pojasnil. Eden od vzrokov je morda tudi njegova želja po
osvajanju angleškega trga, saj je leta 1905 tam ustanovil z lastnim denarjem,
brez bančnih kreditov, delniško družbo z imenom "A. Darracq Ltd" z
začetnim kapitalom 650.000 ₤. Delnice je razprodal v trenutku in novih niso
nikoli več izdali.
Leta 1905
se Darracq odloči izdelati dirkalnik s katerim želi doseagti nove hitrostne
rekorde in izključno v ta namen konstruktor njihovega prvega avtomobila
Ribeyrolles izdela kar 25 litrski V8 motor z močjo 200 konj, ki so ga vgradili
v šasijo brez karoserije in jo opremili z dvema sedežema s katerim so dosegli kar
nekaj hitrostnih rekordov.
obnovljen avtomobil - spodaj fotografija motornega bata in bati (brez valjev) v motorju - za lažjo predstavitev velikosti motorja
Leto
dni preden prekine sodelovanje z nemškim proizvajalcem avtomobilov, je Darracq
pričel širiti svojo proizvodnjo tudi v Italijio. V ta namen je v milanskem
predmestju Portello z lobistično podporo milanskega aristokrata Ugo Stella (za
kar je moral Darracq seči globoko v žep - po nekaterih podatkih naj bi mu za
uslugo plačal neverjetnih deset milionov tedanjih Lir!!! ) ustanovi leta 1906
podjetje z imenom "SIAD" (Societa Italiana Automobili Darracq).
Poslovanje te tovarne nikakor ni šlo po načrtih in previdni Darracq zapre to
podjetje leta 1909 in na istem mestu ustanovi povsem novo podjetje z imenom
"Anonima Lombarda Fabbrica Automobili" skrajšano - A.L.F.A.
S
temi avtomobili se tovarna usmerja v proizvodnjo predvsem avtomobilov z
izrazito športno noto kakor tudi na izdelavo avtomobilov namenjenih izključno
za dirkanje. Povpraševanje po njihovih vozilih je bilo vedno večje, saj so
veljali za tehnično izpopolnjene bisere in njihovi motorji z rotacijskimi
ventili, ki so jih izdelovali po licenci Henrold, so veljali za zelo zanesljive
in praktično nepokvarljive.
S svojimi
avtomobili tovarna dosega nekaj vidnih uspehov in dirkalniki rušijo kar lepo
število dotedanjih raznih rekordov. Ker je bilo to v tistem času bistvenega
pomena za uspešno poslovanje, a A.L.F.A. Darracq so vedno bolj iskani, se
tovarna širi ne samo v Italiji, temveč začnejo s proizvodnjo tudi v Španiji,
kjer Darracq ustanovi zopet delniško družbo z imenom "Sociedad Anonima
Espanola de Automoviles Darracq" skrajšano "SAEAD" v mestecu
Vitoria in ki je kasneje z različnimi prevzemi postala danes bolj znana tovarna
"SEAT" in je del nemškega koncerna "Volkswagen"
Leta 1913 se
Darracq odloči zapustiti avtomobilsko industrijo in se posvetiti novim
poslovnim izzivom ter prične denar vlagati v igralništvo in hotele na francoski
rivieri in v Monte Carlu, predvsem v hotel Negresco v Nici
Tako vse svoje angleške delnice proda inženirju in
podjetniku Owen Cleggu (za tovarno Rover je konstruiral njihov najuspešnejši
model Twelve)
sam obdrži samo mesto poslovnega direktorja in malo pred
začetkom prve svetovne vojne tudi vse delnice tovarne v Italiji, poslovnežu z
imenom Nicolo Romeo.
Kaj je s tem nastalo, ljubitelji avtomobilizma dobro vedo
- Alfa Romeo - v svojem času vrhunski in cenjeni športni in dirkalni avtomobili
z velikim ugledom. Med drugim je svojo avtomobilsko kariero pri njih začel tudi
Enzo Ferrari.
Med prvo svetovno
vojno se francoska tovarna (njo je Darracq zadržal) povsem umakne iz
avtomobilske industrije, saj ni bilo povpraševnja po nobenih osebnih vozilih
(tu in tam je kakšen bogataš naročil kakšen avtomobil, a to ni bil vrt
milionarja Darracqa) in se preusmeri v izdelavo nabojev in granat. Po končani
vojni se mu očitno zopet stoži po avtomobilih in odkupi angleško podjetje "Clement
Talbot" z namenom izvoza in uvoza avtomobilov. Vse do leta 1920 so se ti
avomobili na trgu prodajali pod imenom "Talbot-Darracq" in bili tudi
uspešni na nekaterih dirkah
Leta 1920 v Angliji prevzame podjetje za izdelavo
avtomobilskih vzmeti "Jonas Woodhead and Sons", ki je bila vodilna v
tej panogi in avgusta istega leta odkupi tudi večino delnic tovarne "Sunbeam
Motor Company" iz Wolverhamptona ter ustanovi novo družbo z imenom "STD
Motors" (Sunbeam-Talbot-Daracq)
Dokler je bil Darracq živ in dejaven v družbi so poslovali
odlično, po njegovi smrti leta 1931 v starosti 76 let v Monte Carlu, je
proizvodnja vidno nazadovala in leta 1935 delnice in vse pravice odkupi družba
"Rootes", ki jo je leta 1913 ustanovil William Rootes. Novi lastnik
posveča več pozornosti izdelavi avtomobilov znamke "Sunbeam-Talbot"
in ker ni želel več uporabljati ime Darracq, ga istega leta za vedno izbriše iz
avtomobilske zgodovine.
Za konec njegove zgodbe - nikoli ni skonstruiral niti enega
avtomobila, razen nagrajene oblike šivalnega stroja ni tehniki dal niti ene
same rešitve, ni maral ne avtomobilov ne motorjev, govorili so, da je vse
življenje bodisi pešačil, se vozil s konjsko vprego, potoval z vlakom ali
ladjo, bil je izredno skop do sebe a svoje delavce je odlično plačeval - a vendar
mu je treba priznati, da ima zasluženo mesto v avtomobilski zgodovini saj je bil
eden najuspešnejših avtomobilskih proizvajalcev in je za popravilo svojih
avtomobilov izdeloval tudi posebno orodje, ki ga je kupec dobil skupaj z
avtomobilom.
Nobeno njegovo podjetje ni šlo v stečaj, s svojim občutkom za
posel je zapustil dve tovarni, ki delajo še danes, podjetja, tovarne, družbe je
ustanavljal z lastnim kapitalom - vedno brez enega samega bančnega posojila!
Tisti, ki so z nakupom delnic vlagali v njegova podjetja niso nikoli bili
razočarani oziroma imeli izgubo s svojo investicijo.
Če se spomnite - začel je z denarjem,ki ga je dobil za
nagrado pri oblikovanju šivalnega stroja. Nisem omenil višino denarne nagrade -
250 takratnih francoskih frankov. Ko je umrl je bilo njegovo imetje vredno več
kot milijonkratnik tega zneska.
Pokopan je v družinski grobnici na pariškem pokopališču Père
Lachaise.
Ni komentarjev:
Objavite komentar