Podjetje "Ballot" iz Francije sta ustanovila brata
Ballot leta 1905 s sedežem v 14.pariškem okrožju, na Le boulevard Brune - Maurice in Edouard.
Podjetje se je specializiralo za konstrukcijo
in izdelavo motorjev v ladjedelništvu in letalski industriji, kakor tudi
industrijskih motorjev in črpalk. Že pred začetkom prve svetovne vojne je
podjetje slovelo po kvalitetnih in zanesljivih izdelkih, naročil je bilo dovolj
in finančna situacija je bila rožnata. Glede na ugodno finančno stanje
podjetja, je Maurice, tehnično bolj podkovan od brata Edouarda, ki je bil
mornariški častnik (zato je v njihovem logotipu sidro) želel razširiti ponudbo
podjetja tudi na avtomobilske motorje - nove veje industrije, ki se je
nezadržno širila. Za konstrukcijo takšnih motorjev so potrebovali inženirja, ki
se odlično spozna na svoje delo in v ta namen v podjetje povabijo odličnega
švicarskega inženirja, Ernest Henryja, očeta Peugeotovega motorja z dvemi
odmičnimi gredmi v glavi - motor so uporabili na Peugeotovem dirkalniku za
Grand Prix leta 1912 - in leta 1910 (po nekaterih podatkih 1911) se podjetje
preimenuje v "Etablissements Ballot SA".
Njihove motorje so pričeli v svoje avtomobile vgrajevati
proizvajalci kot Delage, Delaugère, Corre in Barre a po srečanju Edouarda po
koncu prve svetovne vojne s takrat slavnim francoskim dirkačem René Thomasom,
zmagovalcem dirke "4th International 500-Mile Sweepstakes Race" v
Indianapolisu 30.maja 1914, ko je vozil dirkalnik Delage z Ballotovim motorjem. Po sproščenem pogovoru z dirkačem, Edouard prepriča brata, da bi začela s proizvodnjo
dirkalnih avtomobilov lastne znamke.
Za začetek sta brata nameravala izdelati kar štiri
dirkalnike, vendar je bila težava v šasijah, ki jih nista imela. Zanašajoč se
na sposobnost njihovega inženirja, zadolženega za avtomobilistični razvoj in
konstrukcije, Henryja, sta za osnovo vzela kar Peugeotov Voiturette Racer, ki
ga je Henry popolnoma spremenil.
Avtomobilu je ojačal šasijo, vgradil 4.9 litrski motor Ballot
z dvemi odmičnimi gredmi v glavi in s po štirimi ventili na valj. Motor
Henryjeve konstrukcije je pri 3800 U/min dal moč 107ih konj in svoj prvi
dirkalnik pri Ballotu imenujejo 3LR. Karoserija je bila popolnoma nova,
tako da njihov dirkalnik ni v ničemur
več spominjal na dirkalnik, ki so ga vzeli za osnovo.
Za dirko
leta 1919 Ballot prijavi dva svoja dirkalnika, ki sta na koncu osvojila 4. in
11. mesto
Naslednje leto se Ballot udeleži dirke s štirimi
prijavljenimi dirkalniki in tokrat imajo več uspeha. Thomas osvoji drugo mesto,
peti je bil Ralph DePalma in sedmi Jean Chassagne. Ballot dirkalnike so uspešno
vozili do zmag na raznih dirkah tudi drugi vozniki kot Jules Goux, Giulio
Foresti in Louis Wagner. Biser
njihovih dirkalnikov je bil motor, prava mojstrovina izpod rok genialnega
Heryja
saj je to bil prvi dirkalni DOHC 32V iz katerega so kasneje
črpali svoje "lastne" tehnične rešitve slavna imena kot Ettore
Bugatti (ki si je sposodil marsikaj od drugih in kasneje izboljšano vgradil v
lastne avtomobile) in celo znameniti švicarski inženir, Marc Birkigt, ki je
kasneje igral odločilno vlogo pri nadaljni Ballotovi usodi
Zaradi velikega ugleda, ki so si ga pridobili s svojimi
dirkalniki, se v podjetju odločijo poskusiti z izdelavo osebnih avtomobilov,
seveda s športno noto in ravno pravšnjo opremo, da bodo zanimivi za trg. Za te
avtomobile konstruira Henry povsem nov štiricilndrski dvolitrski motor z močjo
80 KM in leta 1921 najprej ponudijo model 2LS
ki ga do leta 1924 izdelajo v nekaj sto primerkih. Nasledil
ga je model 2LT (1923-1929), ki je imel enak motor samo da so mu v tovarni
zmanjšali moč na 40 KM
in
kasneje še model 2LTS (1925-1929), ki ga opremijo prvotno z enakim motorjem in
50 KM, da bi po letu 1927 vsi 2LTS modeli imeli vgrajen šestcilindrični
dvolitrski motor, vendar z enako močjo.
Njihov prvi in edini luksuzni model osebnega avtomobila je
bil model RH3, ki je bil
opremljen z osemcilindričnim 2.6 litrskim motorjem. Javnosti so ga prvič
predstavili leta 1927,kasneje so v njega vgrajevali tudi 2.8 in 3.0 litrske
motorje - vsi z enako močjo 70 konj.
Ta model je njihov labodji spev, saj podjetje Ballot
brezkompromisno odkupi Hispano-Suiza in sicer prav na Birkigtovo nagovarjanje.
Kako?
Podjetje je namreč že od leta 1911 dalje kotiralo na borzi
in sicer 16.000 delnic je bilo vlasti bratov, 15.450 delnic pa v lasti
finančnega vlagatelja z imenom "Central Open", ki se nikoli ni
vmešavalo v proizvodnjo podjetja in je bilo samo udeleženo pri dobičku. Leta
1931, ko je Ballot že bil uveljavljeno in cenjeno ime, se kot direktor tega
finančnega vlagatelja pojavi - Marc Birkigt - in odkupi določeno število
delnic, ki so bile potrebne za nadzor nad proizvodnjo.
Hispano-Suiza, ki odkupi vse delnice od Birkigta prevzame
nadzor nad podjetjem Ballot, postane tako večinski lastnik in njihov model
"Hispano HS6 Junior" v bistvu ni nič drugega kakor Ballot RH3 z
minimalnimi predelavami.
Kasneje v ta model vgradijo močnejši, 4.8 litrski motor
kateremu je za osnovo služil Ballotov 3.0 litrski agregat, ki so mu odvzeli dva
cilindra - in to je bilo vse.
vendar model ni prepričal novih lastnikov, da bi model
uvrstili v proizvodnjo in istega leta je ime Ballot za vedno izbrisano iz
avtomobilskega sveta.
Ljubitelje starodobnikov bi vprašal na kateri
"originalni" nemški avtomobil vas delno spominja linija karoserije, ki so ga predstavili javnosti leta 1937 kot lastno obikovalno zamisel. Pet let po tistem, ko je Brandone izdelal model Ballot Coupe.
Ni komentarjev:
Objavite komentar