dežela Danska ni znana samo po tem kar je napisal Shakespeare



Obstajajo avtomobilski izdelovalci, ki so naredili samo nekaj avtomobilov, nekateri samo po enega, a so v zgodovini avtomobilizma ravno tako pomembni, kot najmanjši vijak na motorju. Zgodovina niso samo veliki in tisti, ki so obstali. Mnogo več je takšnih, ki niso. Zaradi različnih vzrokov.

Dansko nekateri bolj poznajo po znameniti povedi, ki jo je v svojem delu Hamlet uporabil Shakespeare in sicer, da je tam nekaj gnilega. Malokdo pomisli, da so nekoč imeli avtomobilsko industrijo. A so jo imeli. Imajo jo tudi danes in sicer tovarno električnih avtomobilov Kewet


ter manufakturo Zenvo, ki letno izdela okorg 15 avtomobilov po zelo zasoljenih cenah in samo po naročilu

vir fotografiji avtomobilov Dana, Dansk, Houlberg: GTÜ Oldtimerservice


Alfganag je bil danski izdelovalec avtomobilov, ki je med leti 1912-1914 izdelal točno dva avtomobila. Ve se, da so uporabljali motor francoskega proizvajalca a niti eden ni ohranjen, tako da se ne ve niti, kako je avtomobil izgledal niti čigav motor je uporabljal. Izdelovali so jih v mestu Silkeborg, kjer je M. Alfgang imel delavnico za izdelavo avtomobilov.


Anglo-Dane je izdeloval tovorna vozila med leti 1902-1917 in sicer so nastajali v delavnici v kateri je od leta 1890 naprej H.C. Fredriksen izdeloval dvokolesa. Ker je pri izdelavi svojih vozil uporabljal predvsem angleške motorje in podvozja, je svojo znamko poimenoval s kombinacijo besed držav Danska in Anglija. Izdelali so okrog 70 tovornih vozil. Ohranjen ni niti eden primerek.


Brems je izdeloval avtomobile med leti 1900-1907 v mestu Viborg v zelo majhnem številu. Niti eden izvirni avtomobil ni ohranjen. Leta 2012 so zanesenjaki izdelali kopijo - repliko - originala po načrtih, ki so jih našli v državnih arhivih. Edini model avtomobila, ki ga je izdeloval Brems se je imenoval Brems Type A in je nastal v delavnici katero je odprl Julius Brems. Svoj prvi - in edini - model avtomobila je predstavil javnosti 5.junija leta 1900. Avtomobil je za pogon uporabljal dvovaljni motor in je dosegal hitrost 26 km/h. Z enim polnim rezervoarjem goriva je prevozil 225 kilometrsko razdaljo. Izdelali so jih - osem. 


Delavnica Bukh & Gry Maskinværksted v kraju Hørve, ki sta jo odprla Jens Bukh Mortensen in Asvid Johannes Hjorth Gry je izdelala samo en avtomobil leta 1904

Naslednje leto so avtomobil predstavili javnosti v Kopenhagenskem znamenitem parku Tivoli (ja, nima samo Ljubljana park s tem imenom), podobnemu nam bolj znanem Minimundusu v Celovcu s to razliko, da so v njem izdelane kopije v naravni velikosti. 

Poganjal ga je dvovaljnik z močjo 12ih konjičkov, za prenos moči je uporabljal torni prenos in je dosegel hitrost 50 km/h. Dobili niso niti enega naročila! Kasneje so se odločili izdelovati traktorje. Z večjim uspehom.

Hakon Olsen Maskinfabriken Dana, Kopenhagen je leta 1908 predstavila svoj edini avtomobil, Dana 6HP. Za pogon je uporabljal Peugeotov zračno hlajeni motor, za prenos moči so uporabili jermenski prenos. Izdelovali so jih, z raznimi spremembami, do leta 1914.
Dansk, poznan tudi kot Dansk & Christiansen je izdeloval avtomobile med leti 1901-1908. Prvotna delavnica v Kopenhagenu za popravilo dvokoles se je leta 1901 preimenovala v Dansk Automobil & Cyclefabrik in izdelali so svoj lasten avtomobil za katerega pogon so uporabljali motorje Cudell, ki so jih izdelovali v Berlinu. Dansk je izdelal tudi nekaj avtobusov in tovornjakov, vse v zanemarljivem številu.

Avtomobil z oznako DK (Danska) je bil izdelan leta 1950 kot prototip prvega danskega avtomobila s plastično karoserijo, ki jo je oblikoval Svend Aage Mathisen skupaj s F. Gabrielsenom, ki naj bi prevzel proizvodnjo. Želela sta združiti ameriško udobje v avtomobilu evropskih mer. Za pogon sta nameravala vgrajevati Heinkelove motorje in ZF menjalnike, toda nista požela večjega navdušenja ob predstavitvi. Leta 1953 sta predstavila avtomobil z malenkost spremenjeno obliko (DKR) in z aluminijasto karoserijo, a sta jih do leta 1954 izdelala samo nekaj več kot ducat
Ellemobil  je bil avtomobil, ki ga je skonstruiral in izdeloval danski izumitelj Jacob Christian Hansen Ellehammer

med leti 1909-1913. Dvosed je za pogon uporabljal zračno hlajen trivaljnik lastne konstrukcije. Ellehammer je bolj poznan kot pionir Danskega letalstva, predvsem so ga zanimali helikopterji

Gideon je svoje dizelske motorje imenoval danski izdelovalec Rudolph Krampers & Jorgensen med leti 1890-1960. Njihovi motorji so največkrat vgrajevali v danske in norveške ribiške ladje. Izdelalovali so tudi osebna in tovorna vozila s tem imenom med leti 1913-1920, z bencinskim motorjem. Njihovi avtomobili so veljali za robustne in nezahtevne, vendar z njimi niso imeli kakšnega večjega uspeha na avtomobilskem trgu

Hammel je eden začetnikov avtomobilizma na danskem. Avtomobil sta izdelala Urban Johansen in Albert F.Hammel, vendar točna letnica, kdaj naj bi izdelala svoj prvi avtomobil ostaja neznanka. Po nekaterih virih naj bi to bilo leta 1886, kar bi pomenilo, da sta izdelala enega prvih avtomobilov na svetu. Drugje zopet zasledimo podatek, naj bi ga izdelala med 1887 in 1890 kar je bolj sprejemljivo in verjetno. Izdelala sta samo en avtomobil, ki je sedaj obnovljen na ogled v Technoligacal Museum v mestu Helsingør in ima kot letnico izdelave napisan podatek 1888

Houlberg je bil lahki turni avtomobil, ki jih je izdeloval Christian Houlberg v danskem mestu Odense med leti 1913-1920. Za pogon je uporabljal Ballotov štirivaljnik in v ponudbi je bila tudi karoserijska oblika imenovana Sports

Thrige je bil danski izdelovalec iz mesta Odense, ki je med leti 1911-1917 izdelovalo predvsem električno gnana tovorna vozila. Podjetje za izdelavo elektromotorjev je leta 1894 ustanovil poslovnež Thomas B. Thrige, ki je kasneje za pogon svojih vozil uporabljal štirivaljne bencinske motorje Ballot, Daimler, White and Poppe, Hercules in Continental
Leta 1914 so izdelali električni tovorni avtomobil z verižnim pogonom na zadnja kolesa brez diferenciala

Ni komentarjev:

Objavite komentar