od tovarnarja do nočnega vratarja ali neuspela kombinacija karoserije in motorja



Avgusta leta 1945, takoj po končani drugi svetovni vojni, je lastnik delavnice za popravilo tovornih vozil, avtomehanik Janssen skupaj s prijateljem poljskega rodu Josef Mikolajczykom odprl obrtno mehanično delavnico z imenom Janssen & Mikolajczyk OHG za popravilo ameriških vojaških terenskih vozil Jeep v nemškem mestu Salzgitter.

Povezala sta se s podjetjem STEG, ki je bil neke vrste avtomobilski odpad in so ga ustanovili američani na nemških tleh z namenom zbiranja neuporabnih terenskih vozil Jeep na nemškem ozemlju. Za malo denarja sta kupila 200 terencev in jih po obnovitvi in predelavi za civilno uporabo zelo uspešno uspešno prodala naprej - po ceni 7000 takratnih nemških mark za vozilo - nemška avtomobilska industrija je namreč bila takrat povsem v razsulu in pod izredno strogim nadzorom zmagovitih zavezniških sil zato je bil vsak avtomobil, ki je bil namenjen osebni, nevojaški uporabi, balzam na rano avtomobilov željnih nemških kupcev

Posel je vedno bolje cvetel, avtomobilov za osebno uporabo praktično ni bilo na voljo in delavnica se preoblikuje v podjetje ter preimenuje v AWS (Autowerke Salzgitter), kjer je kmalu našlo zaposlitev okrog 3000 tisoč delavcev, večinoma beguncev iz vzhodnega dela Nemčije. V tistih povojnih časih je bil AWS največji nemški proizvajalec avtomobilov, a kmalu je pričelo primanjkovati odsluženih vozil in podjetje se je moralo za svoj obstanek preusmeriti v drugačno proizvodnjo.
Idealno rešitev se jim ponudi, ko se pri njih zaposli inženir Ludwig Elsbett, ki je med vojno delal kot konstruktor v letalski tovarni Junkers
S skromnimi sredstvi in razpoložljivim materialom Elsbett leta 1949 konstruira enostaven a dokaj nenavaden štirivratni osebni avtomobil postavljen na posebno zanj izdelano šasijo, nekakšno mešanico osebnega in dostavnega vozila z velikimi prtljažnimi vrati zadaj. Avtomobil na prednjem delu ni imel običajne odprte maske za hlajenje motorja - ta je bil štirivaljni dvotaktni zračno hlajeni dizel z zvezdasto postavitvijo valjev - hladilni zrak je prihajal s spodnjega dela avtomobila po posebej speljanih kanalih. Po želji so dodali tudi dodatni ventilator za hlajenje motorja v motornem prostoru
Avtomobil z dvolitrskim, 50KM močnim dizlom s prenosom moči na zadnji par koles, je dosegal hitrost 120 km/h in je s svojo medosno razdaljo treh metrov bil zelo prostoren. Nudil je prostor osmim potnikom v udobnih enojnih sedežih postavljenih v treh vrstah a je s preklopom naslonjal sedežev v zadnjih dveh vrstah postal tudi dostavnik, ki je nudil zajetnih 2500 litrov prtljažnega prostora ter prostor trem potnikom na prednjem sedežu. AWS Elsbett, kot so avtomobil poimenovali, so predstavili javnosti septembra 1951 na mednarodni berlinski avtomobilski razstavi kot prvi avtomobil na svetu z zvezdastim dvotaktnim dizelskim motorjem in kot idealni avtomobil za prevoz tovora in oseb
Za njegov razvoj je podjetje vzelo visok kredit pri zvezni deželi Spodnja Saška, saj so računali na pozitiven odziv in veliko povpraševanje kupcev. Vendar avtomobil ni bil dobro sprejet, naročil praktično ni bilo (izdelali so jih samo dvanajst) saj se je zvezdasti dvotaktni dizelski motor zelo rad kvaril in je imel zelo kratko življensko dobo. Podjetje tako ni bilo sposobno odlačevati visokega kredita in že konec leta 1951 objavijo bankrot. Zvezna dežela ni imela namena ohranjati daljno proizvodnjo in podjetje odkupijo razni kupci na dražbi. Avtomobilov niso izdelovali nikoli več.

Zanimive so osebne zgodbe dveh, ki sta bila odločilna pri tem projektu. Prvi, soustanovitelj podjetja Josef Mikolajczyk je psihično uničen in obubožan do konca življenja delal kot nočni vratar v enem Düsseldorfskem hotelu, dočem je drugi, inženir Eslsbett imel lepšo prihodnost.

Kot strokovnjak za dizelske motorje se je povsem posvetil njihovem razvoju in velja za očeta ekološkega dizla, ki za gorivo uporablja obnovljiv vir energije - rastlinsko olje
Nekaj prelomnih datumov iz njegovega delovanja - leta 1973 je konstrural prvi dizelski motor z vbrizgavanjem in leta 1977 prvi dizelski motor, ki deluje na odpadno jedilno olje.
Leta 1980 Elsbett kot prvi naredi pretvorbo standardnih dizelskih motorjev s predprekatom za izgorevanje rastlinskega olja kot goriva, leta 1993 Mercedes opremljen z njegovim eko-dizel Elsbett motorjem zmaga na prvi Eco Tour of Europe kot motor z najmanjšo porabo, leta 1997 Elsbett prejme nagrado EUROSOLAR, ki se podeljuje inovatorjem za uporabo obnovljivih virov energije za pogon motorjev z notranjim izgorevanjem in leta 2002 Elsbett opremi standardni dizelski motor s skupnim vodom vgrajenim v tovorna vozila z enoto za vbrizgavanje rastlinskega olja kot goriva.

Muzej njegovega dela in motorjev - Elsbett Museum - se nahaja v bavarskem mestu Salz








Ni komentarjev:

Objavite komentar