Njih zagotovo bolj poznajo ljubitelji letalstva, a je
podjetje z imenom " Aero, továrna letadel Dr. Kabeš" ustanovljeno
10.januarja 1919 v Holešovicah pri Pragi s proizvodnimi obrati v Prag-Vysočany,
pričelo leta 1923 izdelovati letala, prikolice za motorna kolesa, lesene
karoserije za osebna in dostavna vozila in od leta 1929 dalje tudi avtomobile.
Začelo se je nekega jesenskega dne leta 1928 v Pragi, ko je
prodajnega direktorja tovarne Aero, V.Sorela, na poti iz službe domov, prehitel
majhen, neznan avtomobil. Očitno se reakcije nekaterih oseb do danes niso
spremenile in tako je gospod direktor naročil svojemu vozniku, ki je vozil
njegov šestvaljni Fiat, naj tega nesramneža dohiti in mu zapre pot.
Ko mu je to končno uspelo,
je iz malega avtomobila izstopil jezni gospod, v katerem je direktor
Sorel takoj spoznal inženirja Břetislav Novotnýa, priznanega inženirja, ki je
konstruiral avtomobil s komercialnim imenom Disk za tovarno "Československá
zbrojovka" leta 1924. Ko so po dveh letih prenehali z njegovo izdelavo, ga
je prijatelj František Kolanda pregovoril v ustanovitev skupnega podjetja z
imenom "F. Kolanda a spol., továrna na automobily" leta 1926 v Pragi
v katerem sta izdelovala avtomobile znamke Enka, katerega idejni oče je bil
Břetislav. Roko na srce - skoraj v ničemer se ni razlikoval od konstrukcije
Diska.
Zbrojevka Disk 1924
Enka
inženir Novotny v svoji Enki
Sorel se je takoj začel opravičevati, a ker je bil trgovec z
dušo in telesom, je začel pogovor o tem, kako podjetje Aero razmišlja o
avtomobilski proizvodnji. Jasno, ob pohvali, da bi izdelovali vsaj tako hitre
in okretne kot je Novotnýjev avtomobil. Dogovorita se za srečanje, da bi se
podrobneje pogovorila in naslednje leto, 1.decembra leta 1929, se inženir
Novotný zaposli v tovarni Aero kot konstrukcijski vodja avtomobilskega oddelka
in avtomobil Enka enostavno preimenuje v Aero 10.
Razumljivo, predhodno se je moral dogovoriti s svojim
poslovnim partnerjem o nadaljni usodi njunega podjetja, katerega je Kolanda, po
izdelanih in prodanih samo 65 avtomobilih znamke Enka, zaprl istega leta. Začetek izdelave nove
avtomobilske znamke se je pričel.
Avtomobil je postal zelo
popularen in v dveh letih so jih prodali 1245. Avtomobil, ki je za vstop imel v
prvotni izvedbi samo ena vrata na voznikovi strani je bil zelo preprosto
izdelan. Opremljen samo z mehaničnimi zavorami na zadnjem paru koles, brez
diferenciala, kar se je zahvaljujoč njegovi kratki medosni razdalji opazilo
samo v ostrejših ovinkih je bil enostaven za vožnjo, edino na kar je moral biti
voznik pozoren je bilo, da je imel dvotaktni motor pri speljevanju dovolj
visoke obrate, v nasprotnem primeru se avtomobil ni premaknil z mesta. Njegova
sklopka je bila namreč v usnje oblečen konus, ki je delovala na tornem principu
in zadovoljni lastniki niso imeli praktično nikakršne skrbi glede vzdrževanja,
ne glede na to kako so avtomobil uporabljali. Samo 460 kilogramov težki
avtomobilček je poganjal dobesedno neuničljiv dvotaktni, vodno hlajeni 499 kubični, enovaljni
motor z 10 KM.
Robustno izdelan avtomobilček je bil med kupci najbolj
priljubljen v odprti karoserijski izvedbi, možno ga je bilo naročiti tudi v
izvedbi "faux-cabriolet" in kot dostavni "pick-up"
Njihov naslednji model nosi oznako 18 in je v bistvu enak
modelu 10, samo da je imel vgrajen 662 kubični dvovaljnik z močjo 18
konj. Model je bil znan po tem, da je pri zagonu motorja imel značilen zvok
motorja, kar so imeli tudi vsi kasnejši modeli, saj so vsi avtomobili Aero
imeli dvotaktne motorje. Starejši bralci se bodo spomnili tega zvoka, ko omenim
Wartburg
Naslednji model 662 so
izdelovali tudi kot limuzino, kupe in povsem športni roadster S z enakim
motorjem, izvedba Sport je imel že dvovaljni 750 kubični motor s 25 KM s
katerim je dosegel hitrost 100 km/h
Od leta 1933 naprej pričnejo izdelovati predvsem majhne, športne
avtomobile, sedaj s prednjim pogonom in opremljene z močnejšimi litrskimi in
dvolitrskimi štirivaljniki, namenjeni predvsem dvem osebam. Avtomobili so sedaj
tehnično boj dodelani, saj so vsi imeli hidravlične zavore in posmične obese
koles. Veljali so za vzdržljive in zanesljive, robustno izdelane avtomobile ki
so se redkokdaj kvarili in na nekaterih avtomobilskih tekmovanjih so se
izkazali tako dobro, da so v tovarni izdelali tudi pravi dirkalni bolid
imenovan Monoposto
Malo pred začetkom druge
svetovne vojne, leta 1939 predstavijo popolnoma nov model 50 Dynmik za katerega
je nekaj čudovitih karoserij izdelal karoserist Sodomka. Avtomobil elegantnih
aerodinamičnih oblik ni bil zaradi svoje višje cene nič manj priljubljen pri
kupcih, a večjo proizvodnjo je prekinila druga svetovna vojna. Nekateri menijo,
da so ti avtomobili nekaj najlepšega kar so izdelali v tovarni Aero. Osebno se
pridružujem temu mnenju.
Tovarna načrtuje tudi
dva cenovno bolj dostopna, skoraj da družinska modela in sicer P 750 Pony in R
1500 Rekord, vendar vojna te načrte onemogoči in vse skupaj ostane pri tem, da
so izdelali samo prototip avtomobilov. Po vojni predstavijo oba prototipa, a
nova komunistična oblast leta 1945 zahteva prekinitev izdelave avtomobilov.
Čeprav so dobili dovolj naročil za oba modela avtomobilov, se tovarna na
izrecno zahtevo oblasti preusmeri izključno v izdelavo letal. Da bi vsaj malo
omilili jezo naročnikov, so izdelali s pomočjo tovarne Jawa, povsem nov model
Minor in ga opremili z Jawinim 616 kubičnim dvovaljnikom z 20KM. Avtomobil so
zdelovali vse do leta 1951, ko zadnji Minor zapusti tovarno. In avtomobili
znamke Aero za vedno izginejo iz avtomobilskega sveta.
Aero P 750 Pony
Aero R 1500 Rekord
Aero (Jawa) Minor
Ni komentarjev:
Objavite komentar