zrak, ki ni smel ostati na cestah



Njih zagotovo bolj poznajo ljubitelji letalstva, a je podjetje z imenom " Aero, továrna letadel Dr. Kabeš" ustanovljeno 10.januarja 1919 v Holešovicah pri Pragi s proizvodnimi obrati v Prag-Vysočany, pričelo leta 1923 izdelovati letala, prikolice za motorna kolesa, lesene karoserije za osebna in dostavna vozila in od leta 1929 dalje tudi avtomobile.

Začelo se je nekega jesenskega dne leta 1928 v Pragi, ko je prodajnega direktorja tovarne Aero, V.Sorela, na poti iz službe domov, prehitel majhen, neznan avtomobil. Očitno se reakcije nekaterih oseb do danes niso spremenile in tako je gospod direktor naročil svojemu vozniku, ki je vozil njegov šestvaljni Fiat, naj tega nesramneža dohiti in mu zapre pot.
Ko mu je to končno uspelo,  je iz malega avtomobila izstopil jezni gospod, v katerem je direktor Sorel takoj spoznal inženirja Břetislav Novotnýa, priznanega inženirja, ki je konstruiral avtomobil s komercialnim imenom Disk za tovarno "Československá zbrojovka" leta 1924. Ko so po dveh letih prenehali z njegovo izdelavo, ga je prijatelj František Kolanda pregovoril v ustanovitev skupnega podjetja z imenom "F. Kolanda a spol., továrna na automobily" leta 1926 v Pragi v katerem sta izdelovala avtomobile znamke Enka, katerega idejni oče je bil Břetislav. Roko na srce - skoraj v ničemer se ni razlikoval od konstrukcije Diska.
 Zbrojevka Disk 1924
Enka
inženir Novotny v svoji Enki
Sorel se je takoj začel opravičevati, a ker je bil trgovec z dušo in telesom, je začel pogovor o tem, kako podjetje Aero razmišlja o avtomobilski proizvodnji. Jasno, ob pohvali, da bi izdelovali vsaj tako hitre in okretne kot je Novotnýjev avtomobil. Dogovorita se za srečanje, da bi se podrobneje pogovorila in naslednje leto, 1.decembra leta 1929, se inženir Novotný zaposli v tovarni Aero kot konstrukcijski vodja avtomobilskega oddelka in avtomobil Enka enostavno preimenuje v Aero 10.
Razumljivo, predhodno se je moral dogovoriti s svojim poslovnim partnerjem o nadaljni usodi njunega podjetja, katerega je Kolanda, po izdelanih in prodanih samo 65 avtomobilih znamke Enka, zaprl  istega leta. Začetek izdelave nove avtomobilske znamke se je pričel.
Avtomobil je postal zelo popularen in v dveh letih so jih prodali 1245. Avtomobil, ki je za vstop imel v prvotni izvedbi samo ena vrata na voznikovi strani je bil zelo preprosto izdelan. Opremljen samo z mehaničnimi zavorami na zadnjem paru koles, brez diferenciala, kar se je zahvaljujoč njegovi kratki medosni razdalji opazilo samo v ostrejših ovinkih je bil enostaven za vožnjo, edino na kar je moral biti voznik pozoren je bilo, da je imel dvotaktni motor pri speljevanju dovolj visoke obrate, v nasprotnem primeru se avtomobil ni premaknil z mesta. Njegova sklopka je bila namreč v usnje oblečen konus, ki je delovala na tornem principu in zadovoljni lastniki niso imeli praktično nikakršne skrbi glede vzdrževanja, ne glede na to kako so avtomobil uporabljali. Samo 460 kilogramov težki avtomobilček je poganjal dobesedno neuničljiv dvotaktni, vodno hlajeni 499 kubični, enovaljni motor z 10 KM. 
Robustno izdelan avtomobilček je bil med kupci najbolj priljubljen v odprti karoserijski izvedbi, možno ga je bilo naročiti tudi v izvedbi "faux-cabriolet" in kot dostavni "pick-up"
Njihov naslednji model nosi oznako 18 in je v bistvu enak modelu 10, samo da je imel vgrajen 662 kubični dvovaljnik z močjo 18 konj. Model je bil znan po tem, da je pri zagonu motorja imel značilen zvok motorja, kar so imeli tudi vsi kasnejši modeli, saj so vsi avtomobili Aero imeli dvotaktne motorje. Starejši bralci se bodo spomnili tega zvoka, ko omenim Wartburg
Naslednji model 662 so izdelovali tudi kot limuzino, kupe in povsem športni roadster S z enakim motorjem, izvedba Sport je imel že dvovaljni 750 kubični motor s 25 KM s katerim je dosegel hitrost 100 km/h
Od leta 1933 naprej pričnejo izdelovati predvsem majhne, športne avtomobile, sedaj s prednjim pogonom in opremljene z močnejšimi litrskimi in dvolitrskimi štirivaljniki, namenjeni predvsem dvem osebam. Avtomobili so sedaj tehnično boj dodelani, saj so vsi imeli hidravlične zavore in posmične obese koles. Veljali so za vzdržljive in zanesljive, robustno izdelane avtomobile ki so se redkokdaj kvarili in na nekaterih avtomobilskih tekmovanjih so se izkazali tako dobro, da so v tovarni izdelali tudi pravi dirkalni bolid imenovan Monoposto

Malo pred začetkom druge svetovne vojne, leta 1939 predstavijo popolnoma nov model 50 Dynmik za katerega je nekaj čudovitih karoserij izdelal karoserist Sodomka. Avtomobil elegantnih aerodinamičnih oblik ni bil zaradi svoje višje cene nič manj priljubljen pri kupcih, a večjo proizvodnjo je prekinila druga svetovna vojna. Nekateri menijo, da so ti avtomobili nekaj najlepšega kar so izdelali v tovarni Aero. Osebno se pridružujem temu mnenju.
Tovarna načrtuje tudi dva cenovno bolj dostopna, skoraj da družinska modela in sicer P 750 Pony in R 1500 Rekord, vendar vojna te načrte onemogoči in vse skupaj ostane pri tem, da so izdelali samo prototip avtomobilov. Po vojni predstavijo oba prototipa, a nova komunistična oblast leta 1945 zahteva prekinitev izdelave avtomobilov. Čeprav so dobili dovolj naročil za oba modela avtomobilov, se tovarna na izrecno zahtevo oblasti preusmeri izključno v izdelavo letal. Da bi vsaj malo omilili jezo naročnikov, so izdelali s pomočjo tovarne Jawa, povsem nov model Minor in ga opremili z Jawinim 616 kubičnim dvovaljnikom z 20KM. Avtomobil so zdelovali vse do leta 1951, ko zadnji Minor zapusti tovarno. In avtomobili znamke Aero za vedno izginejo iz avtomobilskega sveta.
Aero P 750 Pony
Aero R 1500 Rekord
Aero (Jawa) Minor





Ni komentarjev:

Objavite komentar