kako je tovarna našega rojaka ukinila legendarno ime



Začetek znamenite in slavne avtomobilske znamke se prične leta 1890, ko je v tedanji Avstro-Ogrski monarhiji Dunajčan Josef Eduard Bierenz, osebni prijatelj industrijalca Gottlieb Daimlerja, odprl majhno pisarno na naslovu Wien 1, Bösendorferstraße 6, da bo zastopal motorje, vozila in plovila njegove tovarne. 
Istega leta je prodal prvi Daimlerjev motorni čoln, ki ga je sam pripeljal po Donavi iz tovarne v Passauu. Po gledališki razstavi leta 1892 z naslovom "Petroleumbahn", ki je potekala med dunajskim Pratrom in Rotundo, se zanimanje za Daimlerjeva različna vozila tako zelo poveča, da se v matični tovarni odločijo odpreti podružnični proizvodni obrat na Dunaju.









 
 Biarenz stoji v srajci pred avtomobilom















Gottlieb Daimler




Bierenz med tem, ko zastopa tovarno Daimler, spozna tovarnarja Eduard Fischerja, ki je pri njem naročil Daimlerjev avtomobil in se z njim spoprijatelji
Fischer je imel tovarno strojev in livarno v Wiener-Neustadtu. Vprašanje o tem, kje naj bi Daimler pričel s proizvodnjo svojih vozil ni bilo več ter prijatelja 11.avgusta, leta 1899, ustanovita podjetje z imenom "Österreichische Daimler-Motoren-Commanditgesellschaft Bierenz Fischer und Co., " z začetnim kapitalom v višini 200.000 guldnov (kar bi v današnji vrednosti bilo okrog 1,2 milijona €) in leta 1900 iz novo osnovane tovarne pripeljejo prvi avtomobili s tem imenom, opremljeni z dvovaljnimi motorji in prostorom za štiri osebe. Poleg avtomobilov je tovarna izdelovala tudi tovorna vozila, vozila za mestni promet, ladijske motorje in tirna vozila


 Leta 1902 v tovarno kot tehnični direktor pride Daimlerjev sin Paul, da bi samo leto dni kasneje v tovarni izdelali prvo oklepno vozilo s štirikolesnim pogonom na svetu







Paul Daimler





Novost je bilo potrebno predstaviti vladarju, cesarju Franc Jožefu, a da bi cesar našel čas za to je bilo potrebno počakati kar tri leta! Tako je leta 1906 Heinrich Maria Hilmar, Graf von Schönfeldt

ki je bil eden od prvih v monarhiji z vozniškim izpitom in so ga zaradi njegove tehnične podkovanosti izbrali, da osebno cesarju predstavi delovanje oklepnika. Na nesrečo se je med demonstriranjem zgodila neljuba nesreča pri kateri je poginil eden od cesarjevih konj in je zato celotni projekt padel v vodo.
Paul Daimler zato istega leta zapusti tovarno v Wiener-Neustadtu in gre na novo delovno mesto direktorja v Daimler Werk Stutgart kjer na tem mestu zamenja dotedanjega direktorja Wilhelma Maybacha


Na predlog člana uprave Daimler-Motoren-Gesellschaft in od leta 1906 glavnega delničarja družbe Austro-Daimler, Emila Jellineka

imenujejo namesto Paul Daimlerja za glavnega inženirja in konstruktorja, Ferdinanda Porscheja


Ferdinand začne snovati avtomobile neodvisno od Daimlerja v Stuttgartu in leta 1909 se tovarna osamosvoji in prične celo konkurirati matični tovarni v Nemčiji. Jellineku so že pri Daimlerju izdelali avtomobil, ki ga je skonstruiral Maybach in so ga poimenovali po njegovi hčerki Mercedes





Mercedes Adrienne Manuela Ramona Jellinek, kot je bilo celo ime mlade dame po kateri so poimenovali danes eno najbolj razpoznavnih avtomobilskih znamk na svetu 






Seveda pri Austro Daimlerju niso želeli zaostajati, zato mu izdelajo sestrski avtomobil z imenom Maja - po njegovi mlajši, manj znani hčerki

Avtomobil ni imel nekega uspeha med kupci zato Porsche popolnoma preoblikuje zastarelo avtomobilsko proizvodnjo, uvede nova pravila pri oblikovanju karoserij in nove tehnične rešitve. Ob vsem tem zaposli nove delavce tako da je leta 1907 avstrijska tovarna zaposlovala okrog 700 delavcev v proizvodnji in 80 inženirjev v konstrukcijskih oddelkih tovarne.

Leta 1909 pride do razhajanja med sodelovanjem z matično tovarno v Nemčiji (za kar je imel velike zasluge prav mladi Ferdinand, ki se s svojimi naprednimi zamislimi nikakor ni "ujel" z okostenelim in  popolnoma konzervativnim vodstvom pri Daimlerju) in avstrijskim obratom ter se avstrijski del proizvodnje osamosvoji in spremeni ime v "Österreichische Daimler-Motoren AG" in izdajo svoje delnice, ki so jasno, takoj razgrabljene na dunajski borzi

Nova delniška družba se je proslavila predvsem s svojimi vzdržljivimi in tehnično izpopolnjenimi avtomobili. Izredno pozornost in zanimanje za njihove avtomobile dosežejo po končani dirki imenovani Prinz Heinrich Fahrt med 2. in 8. junijem leta 1910, na kateri zmagajo z avtomobilom, ki ga imenujejo Prinz Heinrich - po istoimenski, več etapni 1.944 kilometrov dolgi dirki na relaciji Berlin–Braunschweig–Kassel-Nürnberg–Straßburg–Metz-Homburg.

Avto aerodinamične oblike je imel vgrajen štirivaljni Austro-Daimlerjev 5.7 litrski motor konstruktorja Porscheja z dvojnim magnetnim vžigom, odmično gredjo v glavi, štiristopenjski menjalnik, verižni prenos moči na kolesa in je zmogel že pri 2100 U/min razviti največjo moč 95 konj
Avtomobil je dosegel hitrost 140 km/h in istega leta, na tretji dirki, Ferdinand Porsche, Eduard Fischer (tedanji direktor tovarne) in grof Heinrich von Schönfeld, kot tovarniško moštvo odnesejo 13,5 kilogramov težki pokal iz čistega srebra
zmagovita ekipa (sedi) s pokalom na mizi in tedanjimi pomembneži 
 zmagi naproti

To ni bila nepomembna zmaga, saj je ta dirka tedaj veljala za eno najtežjih uradnih dirk za turistične (ne dirkalne) avtomobile. Pravila so bila zelo stroga in vsakdo, ki ni upošteval pravil glede avtomobila (najmanj štirje sedeži za potnike, tri člansko moštvo) je bil takoj diskvalificiran. Prva dirka leta 1908 je bila dolga 2.200 kilometrov in se je odvijala na relaciji Berlin–Stettin–Kiel–Hamburg–Hannover–Köln–Trier–Frankfurt na Maini. Zmagal je avtomobil znamke Benz



Naslednje leto je bila dirka dolga 1.857 kilometrov, ki so jih prevozili na relaciji Berlin–Breslau–Tatrafüred–Budapest–Wien–Salzburg–München na kateri je zmagal Opel

Po letu 1910 ni bilo več uradne dirke (zaradi nesreče na eni od pripravljalnih etap) in so jo od tedaj dalje prirejali samo kot turistični rallye.

Zmagoviti avtomobil so dali takoj po dirki v redno proizvodnjo (cestno verzijo) in prodali okoli 200 primerkov (tedaj je bilo kupcem zelo pomembno, da kupjo avtomobil, ki je zmagal na eni od pomembnih dirk in tekmovanje z avtomobili je bilo izrednega pomena pri trženju določene avtomobilske znamke)

Tovarna Austro-Daimler je uspeh ponovila tudi leta 1911 na pomembni dirki po Alpah, tokrat z modelom 27/80

in tudi na tej dirki je slavila posadka - Porsche, Fischer, Schönfeld - ki so jo od takrat naprej imenovali "železno moštvo" (Eiserne Team) saj so veljali za nepremaglive 
 z leve: Schönfeld, Fischer in Porsche


To leto doleti tovarno izredna čast, saj dobi od samega cesarja (Franc Jožefa) zaradi velikih zaslug v avtomobilskem športu, dovoljenje, da smejo v svojem logotipu upodabljati dvoglavega orla, simbol monarhije


Te časti ni do tedaj dobil niti eden avtomobilski proizvajalec v monarhiji in s tem so postali tudi uradni dobavitelj avtomobilov za potrebe cesarskega dvora. Leta 1912 je Porsche ustvaril svoj zadnji model pred prvo svetovno vojno – model 14/28
in ga poimenoval "Kaiserwagen" ter edini primerek avtomobila tovarna v zahvalo za izkazano čast podari cesarju Francu Jožefu. Zanj je Porsche, v sodelovanju s karoserijskim podjetjem Jacob Lohner & Co. iz Dunaja, konstruiral posebno visoko karoserijo, da je cesar vstopil v avtomobil brez priklanjanja (če je imel slučajno cesarsko krono na glavi. Ali cilinder).


Malo pred začetkom prve svetovne vojne tovarna odkupi delež v priznani tovarni in železarni Škoda iz Plzna, ker so želeli povečati proizvodnjo in imeti lastne surovine za svoje potrebe. S tem dejanjem postanejo leta 1914 eden največjih proizvajalcev raznih vozil in skupaj so zaposlovali okrog 4.500 delavcev - samo v Wiener-Neustadtu jih je bilo nekaj manj kot tisoč - in celotno proizvodnjo, v pričakovanju prve svetovne vojne, preusmerijo na izdelavo raznih vozil za potrebe vojske in orožja. Kot vemo, je tam nekaj časa bil zaposlen tudi naš nekdanji maršal, ki ga tako radi kažejo kot mladega fanta, ki stoji za hrbtom delavca s kladivom v roki, a je bil v tovarni Austro Daimler zaposlen kot testni voznik. In testni voznik v tovarni, nad katero je bedel Porsche, ni mogel postati ravno vsak. Kakršnekoli fotografije iz njegovega takratnega življenskega obdobja, žal ni.


Po koncu prve svetovne vojne in razpadu Avstro-Ogrske monarhije se delniška družba nahaja v enormnih dolgovih in so zaradi izredno visoke inflacije, da bi obstali, primorani prodati celotni delež v tovarni Škoda. Toda z odlokom mirovnega sporazuma iz Saint Germaina so bili prisiljeni tudi k uničenju vseh svojih vojnih vozil, letalskih motorjev kakor tudi vse opreme za njihovo proizvodnjo in se družba - da bi preživela - ponovno vrne izključno k izdelavi osebnih avtomobilov z napredno tehniko nad katero je bedel Porsche in v tem povojnem času so nastali njihovi danes legendarni avtomobili Austro Daimler serije AD in Bergmeister
sedaj opremljene tudi s figuro na pokrovu motornega hladilnika - samostrel s puščico - po vzgledu na ostale tedanje prestižne proizvajalce avtomobilov
 V seriji z oznako AD so izdelali med drugim tudi takšne legende kot so ADM
model AD 617
 ADR Alpine Sedan
ADV Landaulet
in potem serijo Bergmeister - tista serija avtomobilov, ki danes dvigne srčni utrip vsem ljubiteljem starodobnikov na 200, ko ga vidijo v živo in slišijo delovanje njegovega motorja
Bergmeisterjev motor bi mogli brez zadrege imeti v dnevni sobi
prerez legendarnega avtomobila


Leta 1922 Porsche skonstruira majhen športni avtomobil z 1.1 litrskim motorjem in ga imenuje Sasha (v čast njegovemu istoimenskemu mehaniku, ki je, ko je še tekmoval, skrbel za njegove dirkalnike) ter z njim vzbudijo veliko pozornost tako med tekmovalci kot med gledalci na dirki Targa Florio


Leta 1923 večinski sveženj delnic delniške družbe nepričakovano na borzi odkupi "Puch Werke" iz Graza, ki je sodelovala s tovarno Daimler.

Nepričakovano zato, ker Austro Daimlerju nikakor ni šlo slabo in je pri prodaji delnic šlo najverjetneje za borzno špekulacijo (brez našega Janeza, ta je, relativno mlad, umrl v Zagrebu leta 1914), vendar o tem ni zanesljivih dokumentov. Delavnico, ki se je razvila v tovarno, je sicer že leta 1899 ustanovil naš rojak - lastijo si ga tudi naši severni sosedje, Avstrijci - Janez Puh (Puch), rojen 27.junija 1862 v Sakušaku kot sin bajtarja v Slovenskih goricah. 

 Puhova tovarna v Grazu


Tovarna je izdelovala dvokolesa (bicikle), motorna kolesa, zračno hlajene motorje kakor tudi tehnično manj zahtevne avtomobile (Voiturette)




Vendar tudi tokrat glavni inženir pri Austro Daimlerju, Ferdinand Porsche, ne najde skupnega jezika z novim večinskim lastnikom (novo vodstvo namreč ni bilo preveč navdušeno z nadaljnim razvojem tehnično zahtevnih projektov saj je to pomenilo veliko vlaganja v negotov končni rezultat) in zapusti tovarno ter se pridruži (ponovno) družbi Daimler v Stutgartu kot direktor njihovega konstrukcijskega oddelka.

Zaradi vse večjega sodelovanja z večinskim lastnikom se delniška družba "Österreichischen Daimler-Motoren AG" skupaj s "Puch Werke" in "Österreichische Flugzeugfabrik AG", ki je ravno tako bila v njihovi lasti, leta 1928 preimenuje v "Austro-Daimler-Puchwerke AG" s sedežem v Wiener-Neustadtu.

Zanimivo je to, da je leta 1933 novoustanovljena delniška družba nepričakovano v stanju mirovanja (kasneje se je videlo zakaj - potreben je bil trden dogovor med vodstvom Pucha in Daimlerja), da bi 12. oktobra leta 1934 postala nova delniška družba z imenom "Steyr-Daimler-Puch AG" s sedežem v Grazu in nekoč priznana znamka avtomobilov, Austro Daimler, za vedno odide iz avtomobilske zgodovine.

 






Ni komentarjev:

Objavite komentar