Zanimivo je, da veliko število današnjih mlajših avtomobilskih
novinarjev meni, da so kot osnovo pri oblikovanju malega avtomobila za širše
množice v začetnih letih motorizacije, oblikovalci vzeli za vzor angleški
Austin 7
No, resnica je malce drugačna. Prvi mali in popularni
avtomobil za široke množice je bil namreč izdelan mnogo preje in sicer v
Franciji. Imenoval se je - Le Zebre. Sicer to niso bili prav trpežni in
zanesljivi avtomobili, vendar so bili prvi, ki so bili cenovno dostopni širokim
množicam, čeprav niso bili nikoli del neke velikoserijske proizvodnje v
takratnih začetkih avtomobilizma.
Prvi avtomobil za širše množice je skonstruiral genijalni inžinjer Jean Marie Jules
Salomon (1873 - 1963)
potomec bogate židovske družine iz Francije, ki si je v
mladosti želel postati - poklicni glazbenik. Na pritisk družine - njegovi
odločitvi je najbolj nasprotovala njegova mati - vpiše študij strojništva na
univerzi v mestu Bordeaux. Tako leta 1891. prične delati
kot tehnični risar v firmi bratov Rouart kjer s tehničnimi
risbami sodeluje pri konstrukciji avtomobila po naročilu londonske taksi družbe,
ki je želela imeti zanesljiv (in s čim manj okvarami) avtomobil za pogosto
dnevno uporabo
Leta 1900. se zaposli v podjetju Delaunay-Belleville v
Saint-Denisu, severno od Pariza vendar tu ostane - samo dve uri! Zakaj? Ko je
ob prihodu v podjetje na novo delovno mesto ob osmi uri zjutraj izvedel, da bo
njegovo delo vsakih 15 minut skrbno pregledano (avtomobili Delaunay-Belleville
so takrat, na začetku 20.stoletja,
veljali za najbolj prestižne avtomobile
izdelane v Franciji in morda tudi na svetu ter so bili ena
najbolj zaželenih francoskih avtomobilskih
znamk med modrokrvno in bogato klientelo - o njihovi zgodovini bo v tej temi še govora) s strani
posebnega tehničnega nadzornika, je ob deseti uri dopoldan dal odpoved in se kmalu zatem zaposlil v podjetju Bardon, v mestu Puteaux, kjer so se ravno takrat ukvarjali z razvojem lastnega avtomobila
Zaradi finančnih težav (niso samo danes finance tiste, ki
primorajo podjetja v stečaj - to se dogaja skozi vso zgodovino
industrializacije) podjetje leta 1902 objavi stečaj. Podjetje v stečaju odkupi
francoski proizvajalec vozil Unic, ki ga je ustanovil eden od pionirjev
francoske avtomobilske industrije, Georges Richard (1863–1922)
Mladi, nemirni in svojeglavi Salomon ne najde skupnega
jezika z novim vodstvom in zopet daje odpoved. S finančno pomočjo prijatelja Jacquesa
Bizeta
sina slavnega skladatelja Georgesa, leta 1909 ustanovita
majhno podjetje z imenom "Société anonyme
des automobiles Le Zèbre" v mestu Suresnes
Salomon je namreč imel silno željo konstruirati in izdelati
majhen, tehnično nezahteven avtomobil, ki bi bil dostopen široki množici in
tako že naslednje leto na avtomobilskem salonu v Parizu javnosti predstavi svoj
prvi avtomobil lastne izdelave - Le Zebre A - s ceno, ki je navdušila občinstvo
in morebitne kupce, saj so zahtevali za avtomobil tisoč frankov manj kot ostali
proizvajalci avtomobilov, ki se, roko na srce, niso dosti razlikovali od Salomonovega
V bistvu so šasijo izdelovali v majhni delavnici Paquis in
za pogon uporabljali eno, dvo in štirivaljne motrje izdelanih v tovarni Aster (na sliki njihovi različni motorji)
Modelu A sledijo modeli po abecednem redu, do črke E, vsi z
Asterjevimi motorji
LeZebre avtomobili so res imeli dostopno ceno, povpraševanje
po njih je bilo zadovoljivo, težava je bila drugje. V končni izdelavi in v
motorjih, saj so neredko morali že po 350 prevoženih kilometrih zamenjati
glavno motorno gred in sklopko. Zaradi tega je zanimanje za njihove avtomobile
počasi a vztrajno upadalo. Soočen z dejstvom, da njegov partner ne misli
vlagati večja denarna sredstva v izboljšanje proizvodnje, se Salomon po ostrem
prepiru razide z Bizejem in zapusti podjetje, ki je za vedno zaprla svoja vrata
leta 1931
in tovarnar, ki je bil lastnik
pražarne kave "Planteur de Caïffa", Emile Akar
sta izvedela za težave genijalnega Salomona in njegovo
neizmerno željo izdelati tehnično dovršen in cenovno dostopen avtomobil in
ustanovita 1921 leta podjetje za izdelavo avtomobilov z imenom Amilcar
v mestu Saint Denise in k sodelovanju povabita Salomona kot
glavnega konstruktorja in inženirja, kar je slednji z velikim veseljem in
navdušenjem sprejel. Salomon se je takoj vrgel na delo in iz tovarne so pričeli
prihajati tehnično dovršeni, zanesljivi, cenovno dostopni in izredno
priljubljeni cestni in dirkalni avtomobili, ki so jih v šali imenovali
"Bugatti za reveže"
Izpod rok genijalnega Salomona je bil prav model C6 (zgornje
tri fotografije) s svojo šasijo in motorjem tako napreden, da je sam genijalni
konstruktor Ettore Bugatti pri njem iskal navdih za nekatere svoje
cestno-dirkalne avtomobile. Salomon je namreč skonstruiral 1.1 litrski
šestvaljnik z dvema odmičnima gredema v glavi motorja (DOHC), ki je zmogel s
pomočjo Rootesovega kompresorja zavidljivih 110 konjskih moči. Njihovi
avtomobili so bili tako zelo uspešni, da svojo proizvodnjo avtomobilov niso
imeli samo v Franciji, temveč so sčasoma odpirali svoje tovarne tudi
v Nemčiji
(Pluto 1924-1927)
v Avstriji (Grofri 1922-1927 tudi Österreichische Amilcar
Automobil 1924-1925)
in v Italiji (Amilcar Italiana 1925-1928)
Na različnih avtomobilskih tekmovanjih Amilcarjevi
avtomobili dosegajo vidne uspehe in z njimi ima največ uspeha na dirkah André
Morel
Ustanovitelja Akar
in Lamy vse manj
sodelujejta z vodstvom podjetja in leta
1931 skleneta sporazum o prevzemu vodenja s poslovnežema André Brièsom in Marcel Séejem. Slednji je
zelo dobro poznal podjetje, saj je moral le tega zapustiti januarja 1929 leta,
ko je odkril določene nepravilnosti v vodenju. V Franciji je ravno takrat svoj
pohod pričenjala gospodarska kriza in ob koncu leta 1933 se podjetje
v lasti Brièsa in Séeja preimenuje v S.O.F.I.A. (Societe
financiere pour l'automobile) zaradi učinkovitejšega nadzora nad poslovanjem a
avtomobile izdelujejo pod pozano znamko Amilcar. Trgu predstavijo preprostejše
avtomobile za vsakdanjo uporabo z oznako M
Za ta model avtomobila je med kupci tako majhno zanimanje, da ga že naslednje
leto prenehajo izdelovati in finančno stanje podjetja je vse bolj
zaskrbljujoče.
Vodstvo tovarne zato začne razmišljati o povsem novem modelu
avtomobila, ki ne bi bil tako vsakdanjega videza a ob enem ne bi bil dirkalne temveč
bolj športne oblike ter tako oktobra leta 1934 predstavijo povsem nov model
avtomobila, Pégase, kateremu so za pogon vgradili Delahayev 2150 kubični
štirivaljnik z močjo 58 konj s katerim je avtomobil dosegel najvišjo hitrost
130 km/h. Kar je bilo za avtomobil s takšnim izgledom odločno premalo (tako so menili kupci) in tudi
ta model ni dosegel večjega uspeha na trgu
Z namenom reševanja skrajno neprijetnega finančnega položaja
se S.O.F.I.A. finančno združi s podjetjem Hotchkiss, ki je tudi imelo težave s
prodajo svojih avtomobilov predvsem zaradi vse bolj popularnih modelov 402
podjetja Peugeot in Citroënovega 11CV Traction Avant. Zato se direktor
Hotchkissa, Henry Mann Ainsworth dogovori z uspešnim inženirjem Jean-Albert
Grégoirejem, ki je veljal za enega od pionirjev razvoja prednjega pogona, da bo
za njihove potrebe skonstruiral model avtomobila s prednjim pogonom. Model v
tovarni imenujejo Compound
Avtomobil so opremili s štirivaljnim 1.1 litrskim motorjem,
prednjim pogonom, samonosno karoserijo izdelano iz lahkih aluminijevih zlitin,
posameznimi obesami in ga kot družinski avtomobil s sprejemljivo ceno glede na konkurenčne
modele pričnejo izdelovati oktobra 1937 leta. Od naročenih 681 avtomobilov, jih
do leta 1939 izdelajo zaradi zelo otežene proizvodnje samo 584 in do začetka
nemškega napada na Francijo, maja 1940, še 64, ko je v tovarni dokončno
prekinjena proizvodnja.
Po končani drugi svetovni vojni ne obnovijo proizvodnjo
avtomobilov in ime Amilcar za vedno izgine. Danes so ti redki avtomobili zelo
zaželeni, vendar je običajno za njihov nakup potrebno položiti na mizo najmanj
šestmestno število. V evrih.
In še ena zanimivost:
takrat izredno slavna plesalka in koreografinja Isadora
Duncan
ki je umrla v prometni nesreči leta 1927 v Nizzi, ko se ji
je njen dolgi šal zapletel v zadnje kolo športnega avtomobila in ji zlomil
vrat, ni vozila Bugattija (čeprav nerazumno nekateri še danes to verjamejo) kot
govori legenda temveč je bila sovoznica v Amilcarju CGSS
Ni komentarjev:
Objavite komentar