Ko zebra postane pravi avtomobil




Zanimivo je, da veliko število današnjih mlajših avtomobilskih novinarjev meni, da so kot osnovo pri oblikovanju malega avtomobila za širše množice v začetnih letih motorizacije, oblikovalci vzeli za vzor angleški Austin 7







No, resnica je malce drugačna. Prvi mali in popularni avtomobil za široke množice je bil namreč izdelan mnogo preje in sicer v Franciji. Imenoval se je - Le Zebre. Sicer to niso bili prav trpežni in zanesljivi avtomobili, vendar so bili prvi, ki so bili cenovno dostopni širokim množicam, čeprav niso bili nikoli del neke velikoserijske proizvodnje v takratnih začetkih avtomobilizma. 


Prvi avtomobil za širše množice je skonstruiral genijalni inžinjer Jean Marie Jules Salomon (1873 - 1963)
potomec bogate židovske družine iz Francije, ki si je v mladosti želel postati - poklicni glazbenik. Na pritisk družine - njegovi odločitvi je najbolj nasprotovala njegova mati - vpiše študij strojništva na univerzi v mestu Bordeaux. Tako leta 1891. prične delati kot tehnični risar v firmi bratov Rouart kjer s tehničnimi risbami sodeluje pri konstrukciji avtomobila po naročilu londonske taksi družbe, ki je želela imeti zanesljiv (in s čim manj okvarami) avtomobil za pogosto dnevno uporabo
Leta 1900. se zaposli v podjetju Delaunay-Belleville v Saint-Denisu, severno od Pariza vendar tu ostane - samo dve uri! Zakaj? Ko je ob prihodu v podjetje na novo delovno mesto ob osmi uri zjutraj izvedel, da bo njegovo delo vsakih 15 minut skrbno pregledano (avtomobili Delaunay-Belleville so takrat, na začetku 20.stoletja, veljali za najbolj prestižne avtomobile izdelane v Franciji in morda tudi na svetu ter so bili ena najbolj zaželenih francoskih avtomobilskih znamk med modrokrvno in bogato klientelo - o njihovi  zgodovini bo v tej temi še govora) s strani posebnega tehničnega nadzornika, je ob deseti uri dopoldan dal odpoved in se kmalu zatem zaposlil v podjetju Bardon, v mestu Puteaux, kjer so se ravno takrat ukvarjali z razvojem lastnega avtomobila

Zaradi finančnih težav (niso samo danes finance tiste, ki primorajo podjetja v stečaj - to se dogaja skozi vso zgodovino industrializacije) podjetje leta 1902 objavi stečaj. Podjetje v stečaju odkupi francoski proizvajalec vozil Unic, ki ga je ustanovil eden od pionirjev francoske avtomobilske industrije, Georges Richard (1863–1922)














Mladi, nemirni in svojeglavi Salomon ne najde skupnega jezika z novim vodstvom in zopet daje odpoved. S finančno pomočjo prijatelja Jacquesa Bizeta 
sina slavnega skladatelja Georgesa, leta 1909 ustanovita majhno podjetje z imenom  "Société anonyme des automobiles Le Zèbre" v mestu Suresnes
Salomon je namreč imel silno željo konstruirati in izdelati majhen, tehnično nezahteven avtomobil, ki bi bil dostopen široki množici in tako že naslednje leto na avtomobilskem salonu v Parizu javnosti predstavi svoj prvi avtomobil lastne izdelave - Le Zebre A - s ceno, ki je navdušila občinstvo in morebitne kupce, saj so zahtevali za avtomobil tisoč frankov manj kot ostali proizvajalci avtomobilov, ki se, roko na srce, niso dosti razlikovali od Salomonovega
V bistvu so šasijo izdelovali v majhni delavnici Paquis in za pogon uporabljali eno, dvo in štirivaljne motrje izdelanih v tovarni Aster (na sliki njihovi različni motorji)

Modelu A sledijo modeli po abecednem redu, do črke E, vsi z Asterjevimi motorji



























LeZebre avtomobili so res imeli dostopno ceno, povpraševanje po njih je bilo zadovoljivo, težava je bila drugje. V končni izdelavi in v motorjih, saj so neredko morali že po 350 prevoženih kilometrih zamenjati glavno motorno gred in sklopko. Zaradi tega je zanimanje za njihove avtomobile počasi a vztrajno upadalo. Soočen z dejstvom, da njegov partner ne misli vlagati večja denarna sredstva v izboljšanje proizvodnje, se Salomon po ostrem prepiru razide z Bizejem in zapusti podjetje, ki je za vedno zaprla svoja vrata leta 1931

Dva daljnovidna prijatelja, podjetnik Joseph Lamy, lastnik podjetja "Compagnie Monegasque Taxi"
 
in tovarnar, ki je bil lastnik pražarne kave "Planteur de Caïffa", Emile Akar

sta izvedela za težave genijalnega Salomona in njegovo neizmerno željo izdelati tehnično dovršen in cenovno dostopen avtomobil in ustanovita 1921 leta podjetje za izdelavo avtomobilov z imenom Amilcar

v mestu Saint Denise in k sodelovanju povabita Salomona kot glavnega konstruktorja in inženirja, kar je slednji z velikim veseljem in navdušenjem sprejel. Salomon se je takoj vrgel na delo in iz tovarne so pričeli prihajati tehnično dovršeni, zanesljivi, cenovno dostopni in izredno priljubljeni cestni in dirkalni avtomobili, ki so jih v šali imenovali "Bugatti za reveže" 


    






























Izpod rok genijalnega Salomona je bil prav model C6 (zgornje tri fotografije) s svojo šasijo in motorjem tako napreden, da je sam genijalni konstruktor Ettore Bugatti pri njem iskal navdih za nekatere svoje cestno-dirkalne avtomobile. Salomon je namreč skonstruiral 1.1 litrski šestvaljnik z dvema odmičnima gredema v glavi motorja (DOHC), ki je zmogel s pomočjo Rootesovega kompresorja zavidljivih 110 konjskih moči. Njihovi avtomobili so bili tako zelo uspešni, da svojo proizvodnjo avtomobilov niso imeli samo v Franciji, temveč so sčasoma odpirali svoje tovarne tudi 
                                                        v Nemčiji (Pluto 1924-1927)


v Avstriji (Grofri 1922-1927 tudi Österreichische Amilcar Automobil 1924-1925)


in v Italiji (Amilcar Italiana 1925-1928)



Na različnih avtomobilskih tekmovanjih Amilcarjevi avtomobili dosegajo vidne uspehe in z njimi ima največ uspeha na dirkah André Morel




Ustanovitelja Akar in Lamy vse manj sodelujejta z vodstvom podjetja in leta 1931 skleneta sporazum o prevzemu vodenja s poslovnežema André Brièsom in Marcel Séejem. Slednji je zelo dobro poznal podjetje, saj je moral le tega zapustiti januarja 1929 leta, ko je odkril določene nepravilnosti v vodenju. V Franciji je ravno takrat svoj pohod pričenjala gospodarska kriza in ob koncu leta 1933 se podjetje v lasti Brièsa in Séeja preimenuje v S.O.F.I.A. (Societe financiere pour l'automobile) zaradi učinkovitejšega nadzora nad poslovanjem a avtomobile izdelujejo pod pozano znamko Amilcar. Trgu predstavijo preprostejše avtomobile za vsakdanjo uporabo z oznako M
Za ta model avtomobila je med kupci tako majhno zanimanje, da ga že naslednje leto prenehajo izdelovati in finančno stanje podjetja je vse bolj zaskrbljujoče.
Vodstvo tovarne zato začne razmišljati o povsem novem modelu avtomobila, ki ne bi bil tako vsakdanjega videza a ob enem ne bi bil dirkalne temveč bolj športne oblike ter tako oktobra leta 1934 predstavijo povsem nov model avtomobila, Pégase, kateremu so za pogon vgradili Delahayev 2150 kubični štirivaljnik z močjo 58 konj s katerim je avtomobil dosegel najvišjo hitrost 130 km/h. Kar je bilo za avtomobil s takšnim izgledom odločno premalo (tako so menili kupci) in tudi ta model ni dosegel večjega uspeha na trgu


Z namenom reševanja skrajno neprijetnega finančnega položaja se S.O.F.I.A. finančno združi s podjetjem Hotchkiss, ki je tudi imelo težave s prodajo svojih avtomobilov predvsem zaradi vse bolj popularnih modelov 402 podjetja Peugeot in Citroënovega 11CV Traction Avant. Zato se direktor Hotchkissa, Henry Mann Ainsworth dogovori z uspešnim inženirjem Jean-Albert Grégoirejem, ki je veljal za enega od pionirjev razvoja prednjega pogona, da bo za njihove potrebe skonstruiral model avtomobila s prednjim pogonom. Model v tovarni imenujejo Compound

Avtomobil so opremili s štirivaljnim 1.1 litrskim motorjem, prednjim pogonom, samonosno karoserijo izdelano iz lahkih aluminijevih zlitin, posameznimi obesami in ga kot družinski avtomobil s sprejemljivo ceno glede na konkurenčne modele pričnejo izdelovati oktobra 1937 leta. Od naročenih 681 avtomobilov, jih do leta 1939 izdelajo zaradi zelo otežene proizvodnje samo 584 in do začetka nemškega napada na Francijo, maja 1940, še 64, ko je v tovarni dokončno prekinjena proizvodnja.

Po končani drugi svetovni vojni ne obnovijo proizvodnjo avtomobilov in ime Amilcar za vedno izgine. Danes so ti redki avtomobili zelo zaželeni, vendar je običajno za njihov nakup potrebno položiti na mizo najmanj šestmestno število. V evrih.

In še ena zanimivost:

takrat izredno slavna plesalka in koreografinja Isadora Duncan

ki je umrla v prometni nesreči leta 1927 v Nizzi, ko se ji je njen dolgi šal zapletel v zadnje kolo športnega avtomobila in ji zlomil vrat, ni vozila Bugattija (čeprav nerazumno nekateri še danes to verjamejo) kot govori legenda temveč je bila sovoznica v Amilcarju CGSS















Ni komentarjev:

Objavite komentar